Vwo 5 in Beijing

18 oktober 2016 - Beijing, China

‘Mevrouw, mevrouw!! Nick is er nog niet en de trein vertrekt zo. Wat moeten we doen?!?’ Weetje wat, mevrouw Poortman gaat met jullie mee en ik blijf hier om op Nick te wachten antwoord ik. Nick blijkt met de auto naar Schiphol te gaan. Welkom op onze reis naar Beijing met 17 leerlingen uit Vwo 5!

Na een prima vlucht landen we op vrijdag vroeg in de ochtend in Beijing. Het zicht is slecht, we zijn moe maar ontzettend enthousiast. Op school krijgen we een rondleiding, drinken we onze eerste Chinese thee en vallen de eerste van ons in slaap tijdens de lessen of op bankjes en stoelen onderweg. Een lange schooldag, van 08.00 uur tot 17.00 uur en soms zelfs 18.00 uur, en een nachtje overslaan gaan niet goed samen.

Aan het einde van de dag gaat iedereen voor het eerst mee naar zijn hostfamily. Ontzettend spannend voor zowel de leerlingen als de docenten. Op maandag komen de eerste verhalen. Het bed is een plank, mijn buddy slaapt op de bank, er wordt ontbeten met dumplings en sommige van ons staan op om 05.30 uur. Daarnaast is er ook een hoop ondernomen. Het zomerpaleis is bekeken, er is door hutongs gefietst, bergen zijn beklommen, er is karaoke gezongen en er is zelfs een Chinese bruiloft van een van de hostfamilies bezocht.

Voor nu zijn we weer volle bak bezig met school. Vanmiddag hebben we leerlingen zien ontpoppen tot docenten in spe. Fantastische lessen werden er gegeven aan de Chinese leerlingen hier. Ook het project is van start gegaan. City planning in Beijing en hoe ontwerpen we nou de perfecte stad voor de winter Olympics Beijing 2022. Daarnaast staat ook nog de Chinese Muur en de verboden stad op het programma.