Blog China dag 2, Lukas en Denzel

21 oktober 2017 - Beijing, China

Vrijdag 20 oktober begonnen wij, Lukas en Denzel, na het opstaan natuurlijk met het ontbijt. Het ontbijt van Lukas vond plaats op de schoolcampus en bestond uit lekkere bloemkool, knapperige lotus en een hamburgertje op zijn Chinees. Het ontbijt van Denzel, bestaande uit warme melk met cornflakes, een sandwiches en een cakeje op zijn Chinees, vond plaats in het huis van zijn gastgezin. Wij ontmoetten elkaar rond achten in lokaal 220 van de High School, waar we ons deze week vaker zullen bevinden.

We waren allemaal blij om elkaar te zien, na een intensieve avond en nacht bij het gastgezin, bestaande uit vaak niet-al-te-goed-Engels-sprekende Chinezen. Na de zojuist genoemde ontmoeting, werden we opgehaald door de Chinezen en meegenomen naar hun lessen. Denzel volgde samen met Kylian en Marijne en hun buddy’s de wiskunde- en scheikunde-les. Hierin is Denzel tot de conclusie gekomen dat de Chinese wiskunde veel lastiger is dan de Nederlandse. Daarnaast heeft hij hierin tot 10 leren tellen in het Chinees. Lukas werd meegesleept naar een natuurkunde les onder leiding van een leraar die wonderbaarlijk snel sprak. De wetten van Newton blijven in elke taal echter hetzelfde, dus Lukas pikte het al snel op. tijdens de les Engels (met Paula en Iris) waren wij Hollanders een lichtend voorbeeld en mochten we ook het een en ander voordoen.

Hierna gingen we naar een pingponghal, waarin we vrije pingpong-tijd kregen en meerdere wedstrijdjes hebben gespeeld. Helaas eindigde dit avontuur met het flauwvallen van Sofie, die al een tijdje met pfeiffer dealt. Een dramatische scene waarbij zelfs een Chinese arts kwam kijken. Gelukkig herstelde ze snel. l klein poosje aan het project gespendeerd met onze Chinese buddy’s, waarna zij ons weer verlieten. wij gingen daarna nog even door in de lounge (formidabele plek) met onze smoothies. We hebben het even met meneer Hof gehad over de gelekte maatschappijleer toetsen van vorig jaaren daarna vervolgden wij onze route door de Chinese cultuur met een drakendans! Een Chinees meisje liep voorop met een stok en nam de leiding, en wij volgden haar, ieder met een stok met daaraan een stuk van de draak. We waren allebei onderdeel van een andere draak. Lukas zijn groep slaagde er iets beter in een geleidelijke beweging te creëren, omdat Denzel’s groep het principe van een vloeiende beweging waarbij je diegene voor je volgt en niet allemaal tegelijk de draak alle kanten op slingert niet helemaal begreep.

De laatste gezamenlijke opdracht was Thai chi. Door een redelijke strenge sportdocent werden we in lijnen achter elkaar neergezet waarnaar we een reeks bewegingen, bedoelt om een bepaalde rust en energie te creëren, moesten nadoen. Hier hebben we nog een discussie over gevoerd, omdat Denzel het verdacht veel vond lijken op een dans-choreo en Lukas vond dat deze vergelijking niet gemaakt mocht worden. Teruggekomen in lokaal 220, klaar om onze spullen te pakken en naar het gastgezin te gaan, bleek een kluisjessleutel kwijt, van een kluisje waar ongeveer de helft van de groep wat in had gedumpt. Gelukkig kwam een congierge het kluisje openbreken.