Pekingeend en noedelsoep - op uitwisseling in Beijing

10 november 2013 - Beijing, China

Het is half negen 's avonds, Beijing time. In de lobby van de dormitories (slaapvertrekken) van de Haidian School gaat de schuifdeur open. “Ik heb zoveel gegeten vandaag. Pekingeend is echt heel lekker, maar nu zit ik he-le-maal vol,” vertelt Berber.

Vrijdagochtend 8 november zijn we geland op de luchthaven van Beijing. Aan de CCC-hoodies waren we in het vliegtuig al te herkennen: zestien leerlingen uit 5 vwo en 5 havo, samen met mevrouw Poortman, meneer Van der Zwan en meneer De Graaf. Op de school aangekomen begint de uitwisseling meteen: de Chinese buddy's en de schoolleiding ontvangen ons met een openingsceremonie van een heel uur, met speeches en maar liefst vijf optredens: traditionele Chinese dansen en muziek op een snaarpiano. Wij willen niet achterblijven: meneer Van der Zwan en Anje en Maud houden ook een speech. Daarna zingen we spontaan het Wilhelmus als dank en Bas improviseert op de piano. Hij krijgt een groot applaus van onze gastheren en gastvrouwen!

Zaterdag de 9e en zondag de 10e is family time. De buddy's komen met hun ouders naar de school. Na een ontbijt van rijstepap, gestoomde broodjes en perensap gaat iedereen met een Chinese leerling op pad. Twaalf uur later gaat de schuifdeur zestien keer open en dicht. Berber is de eerste: ze is naar het Summer Palace van de Chinese keizers geweest, heeft gewinkeld en vooral...gegeten!

Alle leerlingen komen terug met een tas vol kadootjes en een volle maag. Niek: “Ik kreeg de eer om het hoofd van een Pekingeend te eten. En o ja, ik ben ook bij een trouwerij geweest.”

Lilian vertelt: “Gisteren heb ik mijn nagels laten doen, Chinese style, en vandaag heb ik genoten in de Verboden Stad.” “Ik heb gegeten bij de opa en oma van mijn buddy,” lacht Bo, “het was op de 17e verdieping en ze wonen naast mijn gastouders.” Sterre is in de tempel geweest waar Confucius zijn leerlingen les gaf. “Daarna zijn we koffie gaan drinken met kastanjes. Mijn buddy heeft een tweelingzus en ze willen samen naar Nederland komen om bij mij te logeren!”

Ook Anne is volgestopt met eten: “We zaten aan een tafeltje te dineren terwijl er een opera bezig was. En mijn gastfamilie zei: dit vond Mao erg lekker, dus het is vast ook lekker voor jou.” Aniek heeft haar buddy Nederlandse zinnetjes geleerd en heeft samen geklommen in een klimhal. Luca heeft leren kalligraferen en het is haar gelukt om kippenpoot te eten ... met stokjes. Marloes heeft de maag van een eend gegeten in een restaurant. “En ik had 's ochtends ook relaxing time, want mijn buddy had een priveles voor haar schoolvakken. In het weekend!”

Maud laat haar zelfgemaakte vlieger zien: “Mijn buddy is jonger dan ik en we gingen naar een knutselclub. Daar heb ik deze gemaakt. Ze noemde mij 'sister' en iedereen die er was wilde me wat vragen. Thuis hebben we zelf dumplings gemaakt.” Marith komt terug met een heel programma van de dag, in het Engels en het Chinees. “We hebben een fotoshoot gehad met de hele familie, in traditionele Chinese kleding. En thuis hebben we Chinese plantjes geplant. En ik heb zoveel kadootjes gekregen.”

Anje heeft met haar buddy op de snaarpiano geoefend. “En we zijn op een heuvel geweest waar je uitzicht had over heel Beijing.” Eva zegt met een lach dat haar buddy heel sportief is: “Ze heeft mij leren pingpongen, ze heeft een vechtsport laten zien en ze kan ook boksen.” Francis is ook in de Verboden Stad geweest. “Speciaal voor mij had mijn gastfamilie een Engelse gids geregeld die heel veel kon vertellen, super interessant. De hele dag heeft de vader van mijn buddy foto's gemaakt; hij is fotograaf. Kijk maar.” Francis laat twee glanzende fotoboeken zien, met alle belevenissen van het weekend.

Bas heeft fondue gegeten: “Heerlijk. En we hebben in een arcade een Japans trommelspel gedaan. En vanochtend vroeg stonden we op het Plein van de Hemelse vrede.” Lotte komt als laatste binnen: ”We hebben zoveel gedaan vandaag. Ik heb Chinese schoentjes en een vest gekocht en ik heb afgedongen van 800 naar 80 yuen! En ik heb koude noedelsoep gegeten en koeientong. Ik had het niet verwacht, maar het smaakte eigenlijk best lekker.

1. F. Kloosterziel:
    10 november 2013
    Fijn te lezen als meelevende oma van Marith, dat het jullie allemaal goed gaat in dit verre land.
    Genieten en cultuur snuiven en veel leren van en over de mensen in China. Een ervaring die niet gauw vergeten gaat worden!