De Etna vulkaan (dag 3)

23 januari 2013 - Catania, Italië

De ochtend begon met 2 lessen op school. Tim en Fleur zien grote verschillen tussen de lessen hier op Sicilië en bij ons. Hier zijn de lokalen niet echt aangekleed en zijn de tafeltjes en stoeltjes niet in opperbeste staat. Maar na 2 uur in de klas bij docenten die slechts gebrekkig engels spreken gaan we onder leiding van Antonella (de docent Engels) op weg naar de Etna.

De vulkaan Etna heeft voor het laatst in 2003 een grote uitbarsting gehad. Wij gaan naar deze krater toe. Dit is niet op de top maar 1000 meter eronder. Er kwam toen lava uit de zijkant van de vulkaan.

Onze eerste stop is echter een kerkje dat op een bijzonder plaats is gebouwd. Tijdens een van de uitbarstingen heeft een oud Mariabeeld een lavastroom overleefd omdat er zich in de lava een luchtbel heeft gevormd.

Boven bij de krater van de vulkaan zaten we eerst in een dichte mist. Uiteindelijk ging deze over in een enorme sneeuwstorm. De kinderen vonden de sneeuw fantastisch en er vond een heus sneeuwballengevecht plaats.

`s Middags op school ging het programma verder met vulkanen.Eerst volgden de leerlingen een presentatie over de Italiaanse vulkanen en het ontstaan daarvan. Deze werd afgesloten met een heus experiment waarbij een vulkaanuitbarsting werd nagebootst.

Elk land had zich thuis al voorbereid op theorie van de werking van vulkanen. De leerlingen presenteerden een stukje hierover. Het ene land in redelijk Engels en de andere in nauwelijks verstaanbaar Engels.

Morgen staan er meer presentaties op het programma.....dan weer bericht.

1. Han:
    23 januari 2013
    De lokalen zien er wel behoorlijk anders uit dan bij ons, wat hebben wij een luxe! Hopen dat de presentaties morgen interessant zijn en goed te volgen.

Veel plezier, voor je het weet ben je al weer in Nederland ;)

Groetjes Han