Dag 6 Beijing

20 april 2013 - Beijing, China

Het is nu 23.00 uur en we zitten voor de gate van ons vliegtuig van Southern Airways. Take off is om 00.50 uur dus we zijn ruim op tijd. De collega's doen nog wat inkopen om van hun laatste Chinese Yuan af te komen en ik neem even de tijd om dit laatste verslag te schrijven.

Vandaag vertrokken we om 09.00 uur met onze vaste bus naar de Grote Muur. Daar aangekomen was het heiig en vielen er zowaar wat sneeuwvlokken. Wat een verschil met gisteren: toen was het in de stad ruim 24 graden. Gelukkig viel het uitzicht mee en begonnen we vol goede moed aan een flinke klim over deze wereldberoemde verdedigingsmuur, die zelfs vanuit de ruimte zichtbaar is. Natuurlijk staat de muur ook prominent op de UNESCO-lijst van werelderfgoed. Na een flinke klim konden we genieten van het uitzicht en waren we vooral trots op onze sportieve prestatie.

' s Middags bezochten we de Verboden Stad, het 720.000 m2 grote paleiscomplex dat van 1429 tot 1911 residentie was van de Ming- en Qing-keizers. Ik herinner me het paleis vooral uit de film The Last Emperor, met dat guitige kleine keizertje Puyi in de hoofdrol. Het complex is ontzagwekkend en we vergaapten ons aan de binnenpleinen en keizerlijke troonzalen.Na deze toeristische highlights haastten we ons naar het hotel, waar we vóór 18.00 uur moesten uitchecken. Nog gauw een hapje eten in het nabijgelegen winkelcentrum en daarna richting vliegveld, waar we nu aan de gate zitten te wachten.

Het verblijf in Beijing was een geweldige ervaring die we iedereen kunnen aanraden. Niks cultuurschok, je waant je bijna in een Westerse samenleving.  Natuurlijk, veel cultuuruitingen zijn anders, zoals de taal, het eten en sommige gewoonten. Maar toch... Steeds hadden we het gevoel dat de mensen met wie we te maken hadden qua mentaliteit dicht bij ons staan. En dat we goed kunnen samenwerken, met wederzijds respect voor elkaars eigenheid zonder al te veel gevoeligheden. We hopen dan ook dat we terug zullen keren met een groep leerlingen, om ook hen in contact te brengen met dit fascinerende land met een grote toekomst.

1. Mr Tip:
    21 april 2013
    Dag Ron en Jacqueline,

Interessante verhalen en soms ook heel herkenbaar, aangezien ik in Engeland veel Chinese leerlingen lesgegeven heb. Mooi initiatief en ik hoop dat de school er een goede samenwerking aan overhoudt!