Peking, dag 1: de jetlag

20 oktober 2017 - Peking, China

Donderdagochtend zijn we geland. Nadat eerst gecontroleerd was of het vliegveld wel WiFi bood, of de VPN- netwerken wel werkten en of het echt zo was dat WhatsApp en Snapchat inderdaad ontoegankelijk waren, zijn we op weg gegaan naar het minder spannende deel: paspoort en visumcontrole. Bij de visumcontrole werden automatisch foto’s van ons gemaakt. Echter, doordat wij qua lengte afwijken van de Chinezen staan er nu allemaal foto’s van buiken in de database van de Chinese douane.

Nadat we de koffers hadden opgehaald hebben we twee docenten van de school ontmoet en stapten we in de schoolbus om naar school gebracht te worden. Dat was ook het moment dat bij iedereen het besef landde dat we inderdaad ruim een week hier in Beijing door zouden gaan brengen. Dit mocht de pret niet drukken want terwijl de volgeladen bus zich door de ochtendspits van Beijing worstelde, werd er luidkeels meegezongen met de Jeugd van Tegenwoordig.

Op school maakten we allereerst kennis met de Chinese keuken; er was een heel ontbijt voor ons klaargezet. Daarna werden we officieel welkom geheten door de directeur van de school. Inmiddels begon de vermoeidheid, de jetlag en de cultuurschok zijn tol te eisen. Het werd moeilijker en moeilijker om de ogen open te houden. Gelukkig zijn we daarna actief bezig gegaan met het verven van T-shirts; we hebben allemaal onze eigen unieke souvenir gemaakt. Rond lunchtijd was dan eindelijk het moment gekomen dat iedereen zijn of haar buddy ontmoette. Het was leuk om te zien dat er aan beide kanten alles aan gedaan werd om de ander op zijn gemak te laten zijn. Na de lunch hebben we culturele lessen bijgewoond en daarna is het onderwijsprojecten geïntroduceerd: we gaan onderzoek doen naar een milieuprobleem en daar een oplossing voor bedenken.

We sloten de schooldag af met presentaties over de Chinese en de Nederlandse cultuur. Enkele van de aanwezigen, waaronder een van de begeleidende docenten, begon toen de vermoeidheid goed te voelen en had moeite de ogen open te houden.

Na deze presentaties ontmoetten we de gastouders. We werden niet gewoon opgehaald maar zaten in een zaaltje met bioscoopstoelen waar elke ouder zich, samen met de Nederlandse gast en de Chinese leerling, voorstelde aan de rest. Wat een spektakel!

Inmiddels is het vrijdagochtend en heeft iedereen een lange nacht geslapen. We schrijven dit terwijl de Nederlandse leerlingen met hun buddy een les bijwonen. Vandaag de hele dag op school: pingpongen, drakendans en werken aan het project. Morgen naar de Chinese muur.

1. Ees:
    20 oktober 2017
    Mooi Ron dat jullie dit mogen meemaken. En leuk om te lezen.
    Veel plezier!!
  2. Harry Steenbergen:
    20 oktober 2017
    Veel plezier, Ron, en kom veilig met de club terug.