Dag 5 Beijing

18 april 2013 - Beijing, China

Vandaag was de laatste dag dat we scholen konden bezoeken om een match te maken. Dit keer hoefden we niet uren te reizen. Om 10.00 uur waren we op de school en gelijk wisten we niet wat we zagen: een prachtig schoolgebouw, met buiten vlaggen, grote hekken en twee bewakers in uniform.

Binnen vielen we van de ene verbazing in de andere. Kosten noch moeite waren gespaard om dit schoolgebouw in te richten. Zelfs de plafonds waren bekleed met panelen en casettes. Op een groot screen van tenminste 15 flatscreens werden we welkom geheten. Hoezo monitor in de hal van het CCC? De vergaderruimte waar we werden toegesproken was al even indrukwekkend. Hoezo directiekamer van het CCC?

De rondleiding voerde langs de prachtigste lokalen (sterrenkunde, scheikunde, kunst), terwijl andere voorzieningen even indrukwekkend waren: de fitnesszaal, de TV-studio en het sportveld. Bekijk de foto's maar.

Leraren kunnen veel aandacht besteden aan hun lessen, want ze hebben een eigen werkruimte en geven slechts 15 lessen per week! Hoezo taakbeleid van het CCC?

De school is een topschool en veel buitenlandse leerlingen studeren er een jaar. Wij ontmoetten een alleraardigst Amerikaans meisje dat inmiddels perfect Chinees sprak. De leerlingen gaan vaak op reis naar het buitenland, maar uitwisselen doen ze niet. De school vindt de Engelse taalvaardigheid van de leerlingen niet goed genoeg. Zouden wij geen probleem vinden (je leert een taal immers door hem te gebruiken), maar de Chinezen streven nou eenmaal naar perfectie.

Elke Nederlandse docent zou jaloers zijn op deze school. De didaktiek en de leermiddelen zijn modern en de leerlingen leergierig en ambitieus. Hoezo werken bij de supermarkt? Hoezo geen huiswerk gemaakt? Hoezo een zesje is genoeg? We besloten de ochtend met het uitwisselen van geschenken, visitekaartjes en emailadressen.

Na de lunch vertrokken we naar de laatste school, die duidelijk minder bedeeld was maar daarom niet minder hartelijk! Ook hier volgden we weer enkele lessen en konden we ons presenteren. Bijzonder was dat de leerlingen na de pauze klassikaal een hoofdmassage uitvoerden om zich daarna beter te kunnen concentreren. Het mooiste was wel dat er ook een mevrouw aanwezig was namens het district. Zij ging over meer dan 400 scholen en via haar konden we in contact komen met een school. Ach ja, wat wil je: er zijn Chinezen genoeg.

' s Avonds naar de chique winkelstraat van Beijing gegaan en een typische Chinese markt bezocht. Op de markt verkochten ze geroosterde diertjes, zoals schorpioenen, duizendpoten en krekels. Nu even niet...Morgen gaan we de toerist uithangen. De Muur en de Verboden Stad staan dan op het programma. Daarna om 18.00 uitchecken, eten en naar het vliegveld. Om 00.50 begint de lange vlucht terug naar huis.