Comenius project Our European Cultural Heritage

17 oktober 2013 - Södertälje, Zweden

dag 1 16 oktober 2013

Vandaag vertrokken Mariette Bertram, Sandra Wittendorp, Joost Schutte en Joost Hemeltjen met de trein van 7.15 uur naar Schiphol. Om 10.30 uur vlogen we per KLM naar Stockholm. Aan boord genoten van heerlijke sandwiches en een stroopwafel, alles verpakt in cellofaan met klompen en molentjes; het kan je echt niet ontgaan dat je met een Nederlandse maatschappij vliegt!

De Zweedse treinen lijken op luxe arriva bussen (zelfde soort bekleding) en arriveerden zodra wij aankwamen, dus een zeer voorspoedige reis. Om 5 uur worden we opgehaald voor het diner op school. We zijn benieuwd. Tot nu toe is elke stap van ons in Sodertalje vastgelegd met de i-pad van Hasna, onze Zweedse collega Frans. Joost en Joost gaan "hangen" met de Zweedse leerlingen en we zien ze straks weer.

De Zweedse collega's hebben voor typisch Zweedse hapjes gezorgd. Een voor een druppelen Zweedse leerlingen en zelfs een Nederlander binnen. De gastheer van Joost S is topsporter en moet naar zijn basketbaltraining. Hij komt later.

dag 2 17 oktober 2013

Het wordt wel duidelijk dat de Zweedse school geen enkele ervaring heeft met uitwisselingen wanneer de Zweedse jongens weinig aandacht besteden aan hun gasten. We hebben de docenten hierop aangesproken en hopen dat het vanavond beter gaat. Om 9.00 uur vertrekken we donderdagochtend naar het openluchtmuseum waar we meer leren over het cultureel erfgoed van Zweden. Vervolgens lunchen in de kantine, en dat valt niet tegen! Daarna gaan de leerlingen aan de slag met de website. De Zweedse docenten zijn erg onder de indruk van onze leerlingen, en dat doet ons goed. De Duitse leerlingen zijn erg verlegen en zeggen - zelfs in het Duits - vrij weinig. Onze Duitse collega heeft haar dochter meegenomen en ook dit meisje heeft nauwelijks een woord gewisseld met ons of de Zweden. wij bespreken het project. We besluiten dat we van 2 t/m 9 april 2014 naar Duitsland gaan. In het najaar van 2014 staat Zwolle op het programma en als laatste Zweden in het voorjaar van 2015. om 15.00 uur zit de dag erop. De gastleerlingen gaan sporten tot 20.00 uur, maar gelukkig ontfermt een andere leerling zich over onze jongens. Hij zal ze Sodertalje laten zien. Ook wij wandelen naar het centrum dat bestaat uit één winkelstraat. na inspectie van de eetgelegenheden aldaar besluiten we in het hotel te gaan eten. En - dat is boffen - Jamie Oliver heeft voor de Scandic hotelketen een menu gemaakt. Op de kamer kijken we nog naar de Zweedse televisie die gelukkig ondertitelt en niet nasynchroniseert. Straks weer slapen. Gisternacht heeft Sandra ontdekt dat het spookachtige groene licht in onze kamer veroorzaakt wordt door een glow-in-the-dark ontruimingsplan.

1. Edith:
    18 oktober 2013
    Veel succes en veel plezier nog! Voor straks een fijne vakantie. Enne hebben jullie al een Scania besteld?