Beijing

20 oktober 2016 - Beijing, China

19 oktober
Om 8.00 uur vertrok onze bus, maar we moesten al om 7.00 uur op school zijn omdat onze buddies daar al dingen te doen hadden. Na een lange reis in de bus kwamen we aan bij Tianmen Square. Daar stonden we in de rij terwijl we foto’s maakten van de bezienswaardigheden. Ondertussen waren er veel mensen die foto’s van ons maakten of met ons op de foto wilden. Toen we de Verboden Stad in liepen, kregen we te horen dat we maar een uur de tijd hadden om alles te bekijken en de winkels in te gaan. Dat vonden we erg jammer. We splitste ons op en bekeken alles in een hoog tempo. Toen we een uur later moesten verzamelen moesten we eerst nog even wachten omdat bijna iedereen te laat was. De gebouwen en kunstwerken waren indrukwekkend en prachtig ontworpen. Voor de meeste gebouwen stonden hele hordes Chinezen. Het was moeilijk om goede foto’s van dichtbij te krijgen maar van afstand kon je prachtige foto’s maken.

Daarna vertrokken we naar een andere vestiging van de Beijing no. 18 High School. Daar volgden we wat lessen. Sommige lessen waren in het Chinees en moeilijk te volgen. Desondanks wel leuk, de Chinese leerlingen waren erg aardig. Ook kregen we te zien hoe we thee moesten maken op de traditionele Chinese manier. Het traditioneel schenken van thee is erg ingewikkeld, maar erg interessant om te leren. We kregen allemaal cadeautjes mee van de leerlingen die daar naar school gaan. We vertrokken toen weer naar de school en gingen met onze buddies mee naar huis.

20 oktober
Ook vandaag waren de meesten van ons al om 07.00 uur op school, ondanks dat het programma om 08.00 uur begon. Om 08.00 uur moesten we twee uur langs de normale lessen van onze buddy. Hier begrepen we zeer weinig van omdat de lessen in het Chinees waren. Deze twee uur waren erg saai. Daarna kregen we een les over de Chinese klederdracht in de Han-dynastie. Enkele leerlingen werden gekleed volgens traditionele Chinese wijze. De Chinese klederdracht is bijzonder. Het was erg leuk om Nederlandse leerlingen in Chinese klederdracht te zien. We mochten ook een Chinees snaarinstrument bespelen. De instrumenten waren bijzonder en moeilijk te bespelen maar wel leuk. We hadden daarna lunch in de schoolkantine en we hadden een uur vrije tijd. Toen gingen we verder aan ons project. We maakten een presentatie samen met de Chinese leerlingen om over een beter Beijing na te denken. De Chinese leerlingen konden alleen niet zo heel goed Engels en deden iets minder. Het project was leuk en de Chinese leerlingen zijn aardig.

Robbert, Claudia en Geert-Jan